Är det olagligt att smygfilma någon under samlag?

Hej

Jag är över 18 och var på en hemmafest med mina vänner och där träffa jag en kille som jag hade sex med efteråt. Men har fått reda på att jag blev filmad utan att jag visste det av en person när jag hade sex. Han har sedan i efterhand visat att han har videon i sin lur. Jag mår skit och vet inte vad jag ska göra åt det här, jag vet inte om han spridit videon vidare eller om visat den för sina vänner men jag vill veta vad jag kan göra åt det här? Även om han inte spridit det så kan det inte vara lagligt med tanke på att jag blev filmad utan samtycke. Snälla hjälp mig.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med beklagar jag situationen du hamnat i. Jag ska göra mitt yttersta för att bringa lite klarhet i vad som nu gäller.

Enligt min bedömning är det som du beskriver brottsligt. Frågor om brott och straff regleras framförallt i brottsbalken (BrB) och därför kommer mitt svar baseras på bestämmelser därifrån.

Om man olovligen med tekniskt hjälpmedel (exempelvis en mobil i ditt fall), i hemlighet tar upp bild på någon som befinner sig inomhus i en bostad i en bostad/toalett/omklädningsrum, kan man dömas för kränkande fotografering till böter eller fängelse i högst två år, enligt 4:6a BrB. Vidare kan brotten olaga integritetsintrång, eller grovt olaga integritetsintrång föreligga om personen spridit eller visat upp videon (4:6c-d BrB). Att någon gör intrång i annans privatliv kan ske genom att exempelvis sprida bilder eller videos på personens sexualliv, när personen befinner sig i en utsatt situation eller bilder/videos på personens nakna kropp. Att sprida bilder och videos på en annan person för att medföra allvarlig skada är alltså straffbart. Straffet är böter eller fängelse i max två år och fängelse upp till fyra år om brottet är grovt.

Sammmanfattning och rådgivning

Min bedömning att personen som filmade dig kan ha gjort sig skyldig till brotten kränkande fotografering samt olaga integritetsintrång. Jag rekommenderar dig att du först och främst polisanmäler denna händelse omedelbart. Utöver det ska du börja samla på dig bevis som styrker att videon existerar. Det innebär att du till exempel sparar sms eller andra konversationer och spelar in samtal. Slutligen kan det också vara bra att kontakta personen och be han att radera materialet.

Jag hoppas att du fått lite hjälp på vägen och önskar dig ett stort lycka till! Om du skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare