FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt06/08/2021

Är det olagligt att skriva skoluppsatser och läxor till andra mot betalning?

Hej!

Är det lagligt i Sverige att ha en tjänst där man säljer en tjänst som att t.ex skriva skol uppsatser åt andra eller andra läxor?

Om olagligt, vilken lag bryter denna tjänst emot?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som säljer skoluppsatserna eller läxorna till studenter begår inte något brott mot någon svensk lag i dagsläget. Det är alltså inte brottsligt att sälja en tjänst där du skriver skoluppsatser eller läxor åt andra så att du hjälper studenter att fuska.

Däremot måste säljaren skatta på det den säljer som utgångspunkt och skatteregler blir alltså aktuella.

Ifall du själv är student så kan däremot disciplinära åtgärder bli aktuella så som varning och avstängning från exempelvis din högskola/universitet (högskoleförordningen 10 kap 1–2 §).

Köparen av uppsatsen eller läxan kan däremot exempelvis göra sig skyldig till urkundsförfalskning (brottsbalken 14 kap. 1 §). Urkundsförfalskning blir däremot inte aktuellt för dig som säljer uppsatserna eller läxorna.

Sammanfattningsvis, så är det inte olagligt att skriva skoluppsatser eller läxor till andra mot betalning. Säljaren gör sig alltså inte skyldig till något brott i dagsläget. Däremot kan lagen ändra sig och även om det inte är olagligt att sälja denna typ av tjänster just nu så kan det anses vara omoraliskt och bör kanske undvikas.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Erika BjörnforsRådgivare