Är det olagligt att logga in på annans sociala medier om man har lösenord?

Hej lawline! Min bästa vän har gjort slut med sitt ex som har många avklädda privata bilder på henne i appen snapchat, (de har skickats frivilligt under förhållandet) men nu vill min kompis ta bort bilderna som finns på hennes ex telefon. Vi har lösenordet till exets inloggning på både snapchat där bilderna finns och mail som krävs för att logga in på snapchat. Är det olagligt att logga in på hans mail för att kunna logga in på snapchat och ta bort bilderna från hans konto?

Vänliga hälsningar!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om det är tillåtet att logga in på någon annans mailkonto eller sociala medier för att radera bilder på sig själv

Din fråga regleras i brottsbalken (BrB)

Det är otillåtet att logga in på någon annans sociala medie-konton

Det är inte tillåtet att logga in på någon annans mailkonto eller socialt medie-konto. Att göra detta är brottsligt då det innebär dataintrång (4 kap. 9c § BrB). Straffskalan för dataintrång av normalgrad är lägst böter och högst fängelse i två år (4 kap. 9c § första stycket BrB).

Vad innebär detta för dig

Det är inte tillåtet för dig och din kompis att logga in på din kompis ex-partners mailkonto eller snapchat-konto, även om ni kan lösenorden. Att logga in på någon annans konton är brottsligt då det utgör dataintrång. Min rekommendation är att din kompis kontaktar sin ex-partner och ber honom att ta bort bilderna från sin telefon. Det kan tänkas att han gör det frivilligt. Notera att din kompis ex-partner inte är tillåten att göra vad han vill med bilderna som han har på sin telefon. Om han skulle sprida de avklädda bilderna av din kompis skulle han själv kunna göra sig skyldig till brott.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Du är varmt välkommen att inkomma med fler frågor till Lawline om du har ytterligare funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Anna MandersRådgivare