FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/11/2021

Är det olagligt att köra elscooter som kan gå i 40 km/h även om jag bara kör den i 25 km/h?

Hej, jag är en 15 årig kille som inte kommer ha råd att köpa mopped och då tänker jag istället köpa en bättre varigant av en elscooter. Den går i två lägen som är i 25 km/t och 40 km/t. Om jag bara tänker köra på det första lägget som är 25 km/t är det då olagligt? vad kan det få för påföljder om det är olagligt? och vad kan helt ekelt hända?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kunna svara på din fråga så måste jag börja med att förklara hur en elscooter klassificeras enligt lag. Detta påverkar nämligen huruvida det kan vara olagligt eller inte.

Cykel eller moped?

En elscooter som går i max 20 km/h och har en motorstyrka på max 250 watt klassas som en cykel. Detta innebär att vanliga regler som gäller för cyklister även gäller den som kör en elscooter (2 § lag om vägtrafikdefinitioner).

Om elscootern inte uppfyller kraven för cykel så kan den istället klassas som moped, vilken delas in i klass I och II. En elscooter som går snabbare än 20 km/h och har en motorstyrka på mer än 250 watt klassas som moped klass II medan en elscooter som går snabbare än 25 km/h och har en motorstyrka på mer än 1 kilowatt klassas som moped klass I (2 § lag om vägtrafikdefinitioner).

Skulle elscootern inte uppfylla kraven för varken cykel eller moped så får elscootern inte framföras på allmän väg (2 § lag om vägtrafikdefinitioner).

Behövs körkort?

Om elscootern klassas som cykel så behövs inget körkort då den ska följa samma regler som cyklar. Inte heller om den klassas som moped klass II behövs körkort, men då måste du vara över 15 år och ha förarbevis (2 kap. 3 § körkortslagen). Det är även hjälmkrav, men i övrigt gäller samma regler som för cyklar. Skulle elscootern istället klassas som moped klass I så krävs det att du har körkort med AM-behörighet (2 kap. 1 § och 2 kap. 5 § körkortslagen). Elscootern måste också vara registrerad och ha registreringsskylt. Även här är det krav på hjälm.

Kan det vara olagligt?

Om du skulle framföra elscootern i strid med dessa regler så kan du bli dömd för olovlig körning (3 § trafikbrottslagen). Straffet för detta är böter. Utöver det får du en prick i belastningsregistret som kommer finnas kvar i fem år (17 § lag om belastningsregister).

Att ha blivit dömd för olovlig körning kan även påverka dina möjligheter att få körkortstillstånd. Körkortstillstånd ges nämligen bara till den som med hänsyn till sina personliga och medicinska förhållanden kan anses lämplig som förare (3 kap. 2 § körkortslagen). Att man har begått ett trafikbrott kan utgöra en sådan omständighet som gör en olämplig som förare. Transportstyrelsen kan då besluta om spärrtid, vilket är en tid då du inte kan få körkortstillstånd och få börja övningsköra (3 kap. 9 § körkortslagen).

Som svar på din fråga så klassas en elscooter som kan köra i 40 km/h troligtvis som moped klass I. Det gäller även om du bara avser att köra i läget på 25 km/h. Detta innebär att du måste ha körkort med AM-behörighet för att få framföra en sådan elscooter. Den måste även ha registreringsskylt och vara registrerad då.

Skulle du bryta mot dessa regler så kan du bli dömd för olovlig körning till böter vilket leder till en prick i belastningsregistret. Transportstyrelsen kan då även besluta om spärrtid vilket gör att du inte får körkortstillstånd och inte heller kan börja övningsköra.

Eftersom du är över 15 år har du dock möjlighet att ta körkort med AM-behörighet vilket hade gjort att det blir lagligt för dig att köra en sådan elscooter. Men notera att den då måste registreras och ha registreringsskylt för att få framföras på allmän väg.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alva LindsjöRådgivare