FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott08/12/2018

Är det olagligt att köra berusad på privat mark samt sitta i en avstängd bil berusad?

Hej,vi är några som undrar hur lagarna kring att vara berusad i fordon ser ut,Är det olagligt att på privat mark köra påverkad?Är det olagligt att vara berusad och sitta bakom ratten på ett fordon som är avstängt men har nycklarna i/i ett fordon som är avstängd men inte har nycklarna i?Finns det något som hindrar att pröva att köra påverkad på privat bana?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till oss på Lawline med er fråga!

Är det olagligt att köra berusad på privat mark?
Det är olagligt och därmed straffbart att köra ett fordon berusad även på privat mark. På privat mark gäller i princip samma regler som ute på allmän väg. Det vill säga att en berusad person kan dömas för diverse trafikbrott även på privat mark. Personer får inte lov att framföra ett fordon på varken privat mark eller allmän väg när man är så berusad att man har mer än 0,2 % promille i blodet.

Rattfylleri regleras i Lag om straff för vissa trafikbrott (TBL). För att dömas för rattfylleri krävs dels att man har mer än 0,2 promille alkoholkoncentration i blodet eller 0,10 mg/l i utandningsluften och det krävs även att man har "fört" fordonet (4 § TBL). Regeln gäller även när personen är påverkad av narkotika.
För att det ska vara straffbart krävs alltså att personen har gjort något som ses som ett förande av fordonet, det vill säga att någon form av förflyttning av fordonet ska ha skett. Enligt tidigare fall har domstolen bedömt det som ett framförande av bil även fast personerna endast har parkerat om bilen eller då det bara rört sig om någon meters rörelse på sin egna tomt, se exempelvis RH 2008:27. I NJA 1934 s. 616 ansåg domstolen att personen hade fört bilen när han under bogsering styrde den med ratten utan att motorn var igång. Det krävs alltså inte speciellt mycket för att det ska anses att personen har fört bilen.

Är det olagligt att sitta berusad bakom ratten på ett fordon som är avstängt men har nycklarna i/inte har nycklarna i?
Eftersom det krävs någon form av förande av bilen så är det inte straffbart att endast sitta berusad i en avstängd bil oberoende om nyckeln sitter i eller inte. Det kan dock vara mer problematiskt om bilen är igång men står stilla eftersom ett sådant fall ännu inte har dömts av domstolen.

Hoppas ni har fått hjälp med er fråga!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare