Är det olagligt att filma någon i smyg i dennes hem?

Hej!

Jag upptäckte en dold kamera hemma hos mig som mitt Ex har kopplat in utan min vetskap.

Jag tittade igenom det som har spelats in och man ser klart och tydligt att hon har kopplat in den.

Vi har inte varit tillsammans i över 2 år och hon bor inte hos mig.

Jag har lämnat in detta till polisen men undrar vad som kommer att hända nu?

Mvh Alexander

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Får man filma någon i smyg?

Som huvudregel är det tillåtet att filma en person trots att man inte har frågat om tillåtelse. Det är också tillåtet för personen att utnyttja filmen på det sätt som denne själv vill. Den här friheten inskränks dock på olika sätt. Detta sker genom lag i Brottsbalken (BrB).

Att i hemlighet filma eller fotografera någon som befinner sig inomhus i en bostad är olagligt, och man kan då dömas för kränkande fotografering till böter eller fängelse i upp till två år (4 kap. 6 a § BrB). Det spelar alltså ingen roll om filmen eller bilderna senare publiceras, bara själva filmandet/fotograferandet är olagligt.

I ditt fall

Det ditt ex har gjort är brottsligt och kan leda till straffansvar. Polisen kommer antagligen inleda en förundersökning som, när den är färdig, kommer bedömas av åklagare som avgör om det finns tillräckliga bevis för att väcka åtal i domstol. Eftersom det tydligt syns på filmen att det är ditt ex som kopplat in kameran finns starka bevis. Om åtal väcks blir det rättegång i domstolen. Om det anses vara ett mindre allvarligt brott och ditt ex erkänner kan åklagaren själv utdöma böter, så kallat strafföreläggande. Då blir det ingen rättegång.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare