Är det olagligt att filma kollegor utan samtycke på arbetsplatsen?

Hej.

Min chef hotade mig häromdagen med att jag hade begått ett allvarligt brott när jag på arbetsplatsen filmade en kollega skoja med en annan kollega utan att dom visste det ute i butiks lokalen (Dvs inte något omklädningsrum eller toalett) och jag skickade denna video till en annan kollega.

Han hotade med att jag hade gjort mig skyldig till kränkande fotografering och att om han valde att polisanmäla mig för detta så kunde jag få upp till 2 års fängelse.

Jag har läst en del och jag tycks inte ha gjort något olagligt korrekt?

Även en fråga länkade till detta, om jag tar en bild eller video på mitt gym ute i gym lokalen och inte i något omklädningsrum och delar den bilden, begår jag då även också ett brott?

Tack!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline! Jag ska göra mitt bästa för att svara på din fråga.

Som huvudregel så är det lagligt att i Sverige att filma eller ta kort på någon utan dess tillåtelse. Det finns ingen allmän lagregel som förbjuder människor att filma eller fotografera andra, och det finns inte heller någon allmän lagregel som kräver att all fotografi och filmning av andra kräver samtycke. Detta rätt inskränks dock i vissa fall av brottsbalken(BrB). Det är därifrån jag kommer att hänvisa mina svar.

Brottet kränkande fotografering

Den som olovligen i hemlighet fotograferar/filmar någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme(4:6a BrB). Det är alltså endast olagligt att filma en person i ovanstående miljöer. Om det skulle utgöra kränkande fotografering är påföljden böter eller upp till två års fängelse.

Brottet ofredande

Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande gör sig skyldig till brottet ofredande(4:7 BrB). Att fotografera eller filma någon är en sådan sak som kan räknas som en störande kontakt, gärning måste också vara ägnad åt att kränka personens frid på ett kännbart sätt. Om du filmar någon och den säger nej till att bli filmad och du trots detta fortsätter filma kan du göra dig skyldig till brottet ofredande. Brottet ofredande kan leda till fängelse i upp till ett år.

Slutsats

Från den informationen jag fått i frågan så verkar du ej ha gjort dig skyldig till något brott när du filmat dina kollegor inne i butikslokalen. Huruvida en fotografering är olaglig är alltså beroende på i vilket sammanhang en person blivit fotograferad eller filmad och under vilka former.

Hoppas jag kunnat besvara din fråga! Tveka inte att höra av dig igen om du har fler frågor

Vänliga hälsningar,

My StenquistRådgivare