Är det olagligt att endast hålla sin mobiltelefon i handen när man kör?

Hej, Hittar inget bra svar på om jag får hålla i en mobiltelefon i handen utan att på något sätt använda den när jag kör bil, utan bara hålla den i handen, kan jag få böter för detta?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar ifall det är olagligt att endast hålla sin mobiltelefon i handen (utan att faktiskt använda den) när man kör bil.

Tillämplig lag för situationen är Trafikförordningen (TrF).

4 kap. 10 e § TrF stadgar att "Föraren får inte använda denna utrustning [mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning] på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen." Om föraren uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot denna regel, döms personen till penningböter (14 kap. 3 § första stycket c TrF).

Som svar på din fråga; du kan få böter genom att endast hålla din mobiltelefon i handen, utan att faktiskt använda den.

Hoppas detta var svar på din fråga. Om du har fler frågor är du välkommen att skicka in igen till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Cornelia NilssonRådgivare