FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/01/2021

Är det okej att använda sig av överfallslarm?

Hej jag är en 63 årig kvinna som blivit orolig för min säkerhet.

Jag har anmält ett gäng killar för störande av allmän ordning.

Jag har funderat på att köpa ett överfallslarm, att använda när dom blir hotfulla.

Kan jag dömas för misshandeln för detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är fritt att använda sig av lagligt överfallslarm
Överfallslarm är lagligt i Sverige och du kan därför köpa överfallslarm för att använda dig av det när dom blir hotfulla, utan att riskera att dömas för misshandel. Detta förstås förutsatt att det är ett i Sverige godkänt överfallslarm.

Allmänt om nödvärnsrätten
Bra att veta är även att du vid överhängande brottsligt angrepp mot dig har rätt att använda dig av självförsvar, förutsatt att det du gör är i proportion till vad du utsätts för. Om det föreligger ett aktuellt angrepp har du således rätt att försvara dig, förutsatt att det du gör är försvarligt med hänsyn till omständigheterna och inte mer än vad som är nödvändigt (24 kap. 1 § brottsbalken).

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare