Är det nödvändigt att underskrifterna på en arvsskifteshandling bevittnas?

Hej. Jag är precis klar med en arvskifteshandling som ska undertecknas av oss tre dödsbodelägare, vi är helt överens om hur arvet ska skiftas (50, 25 resp. 25 % var). Tillgångarna består endast av en bostadsrätt efter min mamma. Jag antar att arvskifteshandlingen blir beviset för till vilka andelar vi äger bostadsrätten gemensamt.

Nu till min fråga: är det viktigt att våra underskrifter bevittnas, även om det inte är ett krav enligt ärvdabalken?

Allt gott

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid arvsskiftet ska en skriftlig handling upprättas och skrivas under av delägarna (23 kap. 4 § ärvdabalken). Det finns som du säger inget krav på att underskrifterna ska bevittnas och därmed är det heller inte viktigt att dessa bevittnas.

Hoppas du fick svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig om du har fler frågor eller funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Ava SetayeshRådgivare