FrågaFAMILJERÄTTAdoption26/02/2019

Är det möjligt för ett par att få delad vårdnad om ett barn från en tidigare relation som saknar en pappa?

Hej jag har ensamvårdad om min son och står som ensam mamma på papper finns ingen pappa. Är det möjligt för min partner att få delad vårdnad om min son? Vad krävs ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att det du önskar att få svar på är huruvida din nuvarande partner, som inte är far till din son, kan få delad vårdnad tillsammans med dig.

Frågan aktualiserar vårdnad om barn vilket regleras i föräldrabalken (FB).

Det din partner kan göra för att få vårdnad om din son är att adoptera honom. De krav som uppställs för att din partner ska få adoptera din son är följande:

1.Att din partner fyllt arton år, 4 kap. 5 § FB.

2.Att du samtycker till att din partner adopterar din son, 4 kap. 6 § st.2 FB.

3.Har din son fyllt tolv år krävs även att din son samtycker till att din partner adopterar honom. Din son har dessutom rätt att innan hans eventuella samtycke lämnas rätt att få information om innebörden av en adoption och hans samtycke, 4 kap. 7 § FB.

4.Adoptionen måste även anses lämplig och vara till fördel för din son, 4 kap. 1-2 § FB. Vid lämplighetsbedömningen ska bland annat beaktas om din partner lämplighet att adoptera exempelvis om hen vill uppfostra din son och skapa ett personligt förhållande med honom som motsvarar det som finns mellan föräldrar och barn. Bedömningen ska även barnets behov av adoption beaktas.

Uppfylls samtliga dessa krav kan din partner adoptera din son och därigenom få delad vårdnad med dig förutsatt att det anses lämpligt.

Det är ett stort steg att adoptera ett barn, jag skulle därför rekommendera dig och din partner att kontakta en advokat inriktad på familjerätt som kan hjälpa er med en eventuell adoption så att allt går rätt till.

Hoppas att du fått svar på din fråga, annars ska du inte tveka att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare