FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/03/2022

Är det möjligt att vid bodelning undvika att en sambo ger bort huset till sitt barn?

Hej! Vid bodelning av hus efter samboförhållande, hur kan man undvika att en person ger bort huset till sitt barn så det inte går i bodelning. Kan en person ge bort huset utan sambons godkännande?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om en partner i ett samboförhållande kan påverka den andra partnern så att denne inte ger bort huset i bodelningen till sitt barn. Vid samboförhållanden blir (SamboL) tillämplig.

Sambon som bäst behöver bostaden kan ta över den
Om bostaden utgör samboegendom enligt SamboL 3 § och SamboL 5 § kan den sambon som bäst behöver bostaden ta över den, enligt SamboL 16 § 2 st. Bostaden är samboegendom enligt SamboL 3 § och SamboL 5 § om den förvärvats för gemensamt bruk och är sambornas permanenta gemensamma bostad. Den som bäst behöver den utgörs av en prövning av omständigheterna i fallet, men vanligen vägs det exempelvis in om ena sambon har barn den bor tillsammans med. Om bostaden inte utgör samboegendom, kan även då den bäst behövande sambon ta över bostaden enligt SamboL 22 §, men detta är en bestämmelse som sällan tillämpas.

Bedömningen i din fråga
Alltså, om ena sambon i samboförhållandet kan visa att den bäst behöver bostaden så kan man ta över bostaden och undvika att den andre sambons barn får den.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Josefine WendeliusRådgivare