Är det möjligt att upprätta ett avtal som avser vårdnaden av barn?

Hej.

Jag och min fru ligger i skilsmässa och vi har två barn som vi ska ha 50-50 vårdnad alltså delad.

Man jag skulle vilja ha det på ett beslut av en domare inte för vi inte kan komma överens utan för att ingen av oss ska i senare tillfälle börja strula.

Alltså ha det som en säkerhet för båda oss föräldrar och barnen.

Hur kan man gå till väga?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser som reglerar din fråga hittar vi i föräldrabalken (FB).

Är det möjligt att upprätta avtal som avser vårdnad av barn?

Du och din fru kan upprätta ett avtal mellan er om ni är överens om hur ni vill att vårdnaden ska fördelas (6 kap. 6 § första stycket FB). Avtalet behöver vara skriftligt och måste också godkännas av socialnämnden för att vara giltigt. Du kan vända dig till socialnämnden i din kommun så kommer de att hjälpa er med upprättande samt godkännande av vårdnadsavtalet så länge avtalet också är förenligt med vad som är bäst för era barn (6 kap. 6 § andra stycket FB).

Avtalet kommer att få samma rättsliga verkan som en dom.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga!

Vänligen,

Evelina SjöbergRådgivare