Är det möjligt att polisanmäla ett brott som preskriberats?

Min granne har begått hemfridsbrott mot mig tre år sedan och förföljde mig några månader. Kan jag fortfarande anmäla henne till polisen även tiden har passerat? Det hade orsakat mig mycket ångest och oro och hade andra skadliga konsekvenser som jag fortfarande känner.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag uppfattar din fråga enligt följande: kan man polisanmäla hemfridsbrott även efter att preskriptionstiden passerat?

Preskriptionstiden varierar beroende på brottets allvar

Du beskriver att du utsatts för hemfridsbrott. Hemfridsbrott regleras i  4 kap. 6 § BrB. Lagen förändrades 2022, vilket innebär att den såg annorlunda ut för tre år sedan när din granne utsatte dig för hemfridsbrott. Då var straffskalan för hemfridsbrott av normalgraden böter och för grovt hemfridsbrott fängelse i höst två år. Det är viktigt att veta att det skett en förändring i lagen eftersom att din granne endast kan dömas till den påföljd som gällde vid tidpunkten för brottet (2 kap. 10 § RF).

Preskriptionstiden för brott varierar beroende på allvar. Ifall att din granne begick ett hemfridsbrott av normalgraden är preskriptionstiden två år (35 kap. 1 § BrB). Ifall att brottet däremot var grovt och kunde medföra fängelse i två år sker preskribering först efter 5 år (35 kap. 1 § BrB).

Du kan göra en polisanmälan oavsett om preskriptionstiden gått ut

Det går bra att göra en polisanmälan oavsett om brottet preskriberats. Polisen kommer dock inte påbörja någon förundersökning, om preskriptionstiden löpt ut. Du behöver inte bedöma om brottet är preskriberat, det gör polisen. Min rekommendation är att du gör en polisanmälan om du skulle må bättre av det. Du kan läsa mer om hur du går tillväga på polisens hemsida.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare