Är det möjligt att få återreseförbud på grund av brott upphävt i förtid?

Hej! Min pappa har gjort sig skyldig till brott i Sverige, och har även avtjänat fängelsestraff. Han blev sedan utvisad från Sverige, och han fick ett 15 årigt förbud för återinresa. Det har nu gått 10 år och han har hört att man i vissa fall kan få förbudet upphävt eller förkortat då man ex har barn i Sverige. Vad gäller kring detta och vem vänder man sig till ifall det är möjligt att ansöka? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tolkning av fråga och lagrum

Jag tolkar det som att din pappa blivit utvisad från Sverige på grund av brott och i samband med detta fått ett återreseförbud på 15 år. Det har nu gått 10 år och du undrar ifall det finns någon möjlighet för din pappa att få återreseförbudet upphävt på grund av anknytningen till sitt barn eller någon annan grund. För att besvara din fråga kommer jag använda mig av utlänningslagen (UtlL).

Är det möjligt att få återreseförbud upphävt i förtid på grund av anknytningen till barn i Sverige?

Ett återreseförbud kan i vissa fall upphävas. Personen som blivit utvisad på grund av brott kan ansöka om att få utvisningen upphävd hos migrationsverket ( 12 kap 16 a § UtlL). Om migrationsverket anser att det föreligger grund för att häva återreseförbudet ska migrationsverket överlämna ärendet till domstolen som får ta detta beslutet  ( 12 kap 16 a § fjärde stycket UtlL). När migrationsverket kollar på om återreseförbudet kan hävas är det huvudsakligen följande kriterier de kollar på:

1. Finns hinder enligt 1, 2 eller 3 § mot att utvisningsbeslutet verkställs

2. Finns anledning att anta att det avsedda mottagarlandet inte kommer att vara villigt att ta emot utlänningen,

3. finns medicinska hinder, eller

4. annars finns synnerliga skäl. (12 kap 16 b § första stycket UtlL).

Domstolen som sedan tar beslutet kollar också på samma kriterier och om något kriterium är uppfyllt får domstolen upphäva utvisningsbeslutet (12 kap 16 d § UtlL).

I din pappas fall har en utvisning redan skett och det kriteriet som isåfall är relevant är “annars finns synnerliga skäl”. Det går inte att säga på förhand om det utgör synnerliga skäl att din pappa har barn i Sverige. Det görs alltid en individuell bedömning i varje enskilt fall där migrationsverket och domstolen kollar på alla omständigheter. Tyvärr kan jag inte svara mer specifik än så.

Sammanfattningsvis finns det en möjlighet att få utvisningsbeslutet upphävt om någon av förutsättningarna ovan är uppfyllda. Om någon sådan förutsättning är uppfylld i din pappas fall på grund av att han har barn i Sverige kan jag tyvärr inte svara på då det alltid görs en individuell bedömning. Jag råder dig att ta kontakt med migrationsverket om du har några mer frågor om hur denna processen går till eller om du vill hjälpa din pappa göra en ansökan.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Om det är någonting annat du undrar över är du alltid välkommen att ställa en ny fråga.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare