Är det möjligt att bestämma över sin egen begravning i ett testamente?

1 frågan. Hej kan man genom att skriva ett testament se till så att ens förälder inte kan göra en begravning åt en själv om man skulle gå bort? Och blir testamentet bunden i lag isåfall eller kan ens förälder fortfarande åsidosätta testamentet och göra det ändå? 2 frågan. Hur mycket skulle ett sånt testament kosta om det kostar och finns det något sätt att göra det utan att direkt betala?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Regler om testamente finns i ärvdabalken.

Kostar det pengar att upprätta ett testamente?

En person som vill reglera förhållanden efter sin död kan skriva ett testamente. Det är möjligt att göra det själv, utan kostnad. Det är då viktigt att vissa formkrav uppfylls. Exempelvis ska ett testamente vara skriftligt och ha två vittnen (10 kap. 1 § ÄB). Vill man vara säker på att ett testamente upprättas på rätt sätt kan det vara bra att ta hjälp av en jurist. Att ta hjälp av en jurist kostar pengar.

Är det möjligt att bestämma över sin egen begravning i ett testamente?

Ditt testamente kan innehålla önskningar kring din begravning. Din vilja ska respekteras vid tolkning av testamentet (11 kap. 1 § ÄB). För att säkerställa att din vilja respekteras kan du ta hjälp av en jurist. Det är även möjligt att utse en testamentsexekutor, vars jobb är att se till att testamentet genomförs. Att anställa en sådan kostar pengar.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att upprätta ett testamente

Behöver du mer juridisk hjälp är du varmt välkommen att kontakta oss på lawline genom mailadressen; info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare