Är det möjligt att ärva skulder?

Hej! 10 åringens pappa har avlidit. Vi bodde inte ihop. Han har skulder hos Kronofogden, tror jag. Är det något som hon måste betala av? Vem har rätt att ta sakerna från hans lägenhet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Frågor som rör arv regleras i ärvdabalken.

Är det möjligt att ärva skulder?

I Sverige är det som utgångspunkt inte möjligt att ärva någons skulder. Arvets storlek kan dock påverkas. Ifall att ett arvskifte skett innan skulderna betalats ska skiftet återgå (21 kap. 4 § ÄB). Barnet kommer alltså inte behöva betala pappans skulder.

Vem har rätt att ta saker från hans lägenhet?

Jag utgår från att den avlidne inte var gift, att det inte finns något testamente och att 10-åringen var hans enda barn. Barnet kommer då vara den enda arvingen och således ärva allt (2 kap. 1 § ÄB). Det är således barnet som har rätt till de saker som finns i lägenheten. Ifall att det förekommer skulder kan det dock bli aktuellt att avbetala skulderna med delar av kvarlåtenskapen.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare