FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt22/04/2018

Är det möjligt att ange flera fullmaktshavare i en framtidsfullmakt?

Framtidsfullmakter.

Man och hustru ger varandra fullmakt vid ev beslutsoförmåga, eller att en avlider. Om båda drabbas av beslutsoförmåga kan då ytterligare en framtidsfullmakt utfärdas på någon av barnen. Då finns ju flera fullmakter givna. Kan den senare - på barn - påverka någon av de tidigare utställda på maken/makan om en fortfarande är beslutsför?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om framtidsfullmakt regleras i den nya införda lagen (2017:310) om framtidsfullmakter.

En framtidsfullmakt är en fullmakt som någon (fullmaktsgivaren) ger åt en fysisk person (fullmaktshavaren) att företräda fullmaktsgivaren för det fall han eller hon på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller något liknande förhållande varaktigt och i huvudsak inte längre har förmåga att ha hand om de angelägenheter som fullmakten avser (jfr 1 § lagen om framtidsfullmakter). Genom en framtidsfullmakt ska enskilda alltså i förväg kunna bestämma hur deras angelägenheter ska hanteras om de inte längre kan ha hand om dessa frågor själva.

En framtidsfullmakt ska vara skriftlig och bevittnas av två personer (jfr 4 § lagen om framtidsfullmakter). En framtidsfullmakt kan ges till en eller flera fysiska personer, vilket anges i förarbetena och även kan utläsas av 5 § p. 2 lagen om framtidsfullmakter. Observera att det tydligt ska framgå vem eller vilka som är fullmaktshavare!

I förarbetena till lagen om framtidsfullmakter (prop. 2016/17:30 s. 35-36) går det bl.a. att läsa följande (i kursiv stil):

I en framtidsfullmakt ska en eller flera fysiska personer anges som fullmaktshavare. Även om det i en framtidsfullmakt ska anges vem som är fullmaktshavare, kan man tänka sig flera olika konstellationer av fullmaktshavare.

Regeringen anser att det bör vara möjligt för fullmaktsgivaren att utse flera personer som fullmaktshavare. För en sådan lösning talar fullmaktsgivarens självbestämmande och hans eller hennes behov av att få utforma fullmakten så att en uppgift kan tilldelas den som är bäst lämpad. Fullmaktsgivaren kan t.ex. vilja låta en person ha hand om de ekonomiska angelägenheterna och en annan sköta de personliga angelägenheterna. Ytterligare ett skäl är att det med flera fullmaktshavare kan finnas möjlighet till avlastning, vilket i sin tur kan leda till att fler personer är villiga att åta sig ett fullmaktsuppdrag. Med en möjlighet att utse flera fullmaktshavare undviker man också att fullmaktsgivaren hamnar i en besvärlig situation och t.ex. tvingas välja endast ett av flera barn som företrädare.

Om fullmaktsgivaren så önskar, bör han eller hon kunna ange i framtidsfullmakten att flera fullmaktshavare endast ska få utöva uppdraget tillsammans, exempelvis beträffande vissa särskilt angivna frågor. Det får dock förutsättas att detta sker endast undantagsvis eftersom det riskerar att leda till att framtidsfullmakten förlorar sin verkan om en av flera utpekade faller ifrån. Dessutom måste risken för konfliktsituationer tas i beaktande av fullmaktsgivaren.

Det bör också vara möjligt att låta en framtidsfullmakt innefatta subsidiära, dvs. alternativa, förordnanden. Om den först påtänkte inte kan eller vill fullgöra uppdraget, kan fullmaktsgivaren vilja att någon annan ska inträda i den först utpekades ställe.

För det fall flera fullmaktshavare utses är det lämpligt att fullmaktsgivaren tydligt anger om de har behörighet att företräda fullmaktsgivaren var för sig, i förening (dvs. tillsammans) eller subsidiärt (dvs. i andra och tredje hand osv.).

Sammanfattningsvis:
Som fullmaktsgivare kan ni följaktligen utforma en framtidsfullmakt på flera olika sätt. Det korta svaret på er fråga är att det är möjligt att ange flera fullmaktshavare i en framtidsfullmakt. Kom ihåg att tydligt ange vem eller vilka som är fullmaktshavare och hur ni vill konstruera det. Ni kan exempelvis ange att fullmaktshavare i första hand ska vara hustru/man och i andra hand era barn. Ange namn och personnummer så att det blir riktigt tydligt.

För övrigt ska det tydligt framgå att det är en framtidsfullmakt, vilka angelägenheter fullmakten ska omfatta och övriga villkor (jfr 5 § lagen om framtidsfullmakter).

Hoppas att ni är nöjda med svaret på er fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare