FrågaFAMILJERÄTTAdoption19/06/2018

Är det möjligt att adoptera sitt biologiska barn?

Hej!

När min mamma var liten så adopterade hennes mormor henne efter att hennes egna föräldrar skilde sig (dvs min mormor och morfar). Ingen av dem var särskilt stabila och eftersom att mamma var ung så adopterade mormor henne, tog henne till Sverige och uppfostrade henne tills hon blev en tonåring. Då flyttade hennes mamma (min mormor) till Sverige och tog hand om mamma.

Nu ska mormor snart gå i pension och insåg att hennes dotter rent juridiskt inte är hennes dotter. Hon har 2 barn och allt hennes arv skulle då gå till hennes son och inget till hennes dotter (min mamma).

Nu vill både mamma och mormor ändra på detta och rent juridiskt göra saker rätt - dvs att min mamma blir hennes mammas juridiska barn och bröstarvinge.

Hur går vi till väga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Tillämpliga lagar
Din fråga rör både adoption och arvsrätt. Regler om detta hittas i Föräldrabalken (FB) och Ärvdabalken (ÄB).

Adoption av din mor
Det är i svensk rätt möjligt att få till adoption av en myndig person. Med barn i (4 kap FB) menas alltså inte endast personer under 18 år.

Tingsrätten är den myndighet som prövar frågor om vårdnad och ansökan ska skickas till den tingsrätt där din mormor bor. I ansökan ska skälen för adoptionen anges samt förklara relationen mellan din mormor och mamma. Det finns en möjlighet att tingsrätten godkänner ansökan om adoption med hänsyn till det personliga förhållandet mellan din mamma och din mormor (4 kap 6 § FB). Det finns i 4 kap 6 § 2 st FB ett förbud att adoption görs av ekonomiska skäl. Jag kan inte säga helt säkert hur en tingsrätt hade tolkat exakt det här fallet utan det görs utifrån en bedömning av alla omständigheter i fallet.

Testamente
Om tingsrätten inte skulle godkänna en adoption är det genom testamente möjligt att se till att din mamma får hälften av din mormors arv så att hennes två biologiska barn ärver lika mycket. Testamente ska upprättas skriftligen med två vittnen närvarande (10 kap 1 § ÄB).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare