Är det lämpligt att en rektor utreder sitt eget handlande gällande en kränkande behandling?

Vi har ett ärende hos skolinspektionen.

Vår son har blivit avstängd, fått byta skola, enskild undervisning osv.

Enligt vår uppfattning har han blivit kränkt av rektor.

Rektorn gör nu en egen intern utredning om kränkning av vår son.

Det är inte lämpligt att utreda sitt eget handlande.

Finns det någon lag / allmän praxis kring detta?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Skollagen, SkolL, 6 kap 10 § säger ordagrant:
En lärare, förskollärare eller annan personal som får kännedom om att ett barn eller en elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling i samband med verksamheten är skyldig att anmäla detta till förskolechefen eller rektorn. En förskolechef eller rektor som får kännedom om att ett barn eller en elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling i samband med verksamheten är skyldig att anmäla detta till huvudmannen. Huvudmannen är skyldig att skyndsamt utreda omständigheterna kring de uppgivna kränkningarna och i förekommande fall vidta de åtgärder som skäligen kan krävas för att förhindra kränkande behandling i framtiden.

Huvudmannen bär därmed yttersta ansvar för att en sådan utredning leds i enlighet med gällande lagstiftning (SkolL 2 kap 8 §). Är det en kommunal skola er son går på, vilket jag antar, så är kommunen huvudmannen och därmed är kommunfullmäktige den ansvarige för skolans kvalitet. Är skolan privat eller fristående är det någon enskild som är huvudmannen.

För anställda inom skolan gäller förvaltningslagen, detta anges tydligt i skolL 29 kap 10§.
Den utredning som omfattar er son och de händelser som inträffat i skolan kan i lagens mening ses som ärenden för skolan att utreda. Den som handlägger ett ärende anses vara jävig om saken angår honom själv, enligt förvaltningslagen 11§. Är rektorn att anse som en part i utredningen, vilket ni bestämt hävdar, utreder denne ett ärende som angår honom själv, och är därmed att anse som jävig. I en sådan situation är det lämpligast att man som rektor jävar ut sig själv omedelbart och ber någon annan sköta den utredningen.

En utredning ska skötas opartiskt enligt gällande lagstiftning. Opartiskhet är en mycket viktig grundläggande princip inom myndighetsutövning och principen ska följas. Jag rekommenderar er att kontakta skolans huvudman och begära att denne tillsätter någon annan att sköta utredningen.

Hoppas ni fått den hjälpen ni för stunden behöver och Lycka till!

Vänlig hälsning

Jennie NilssonRådgivare