FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt23/11/2022

Är det lagligt att köpa ut tobaks- eller nikotinprodukter till en person under 18 år?

Hej! Jag läser här att det inte är något förbud för en privatperson att ex köpa snus ellr e-cigg till en person under 18 år? Jag läser nämligen olika på olika ställen och behöver reda ut vad som igentligen är rätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämpliga bestämmelser är lag om tobaksfria nikotinprodukter och lag om tobak och liknande produkter.

Av 5 kap 17 § lag om tobak och liknande produkter följer att en person som vill köpa en e-cigaretter eller tobaksvaror måste vara 18 år gammal. När det gäller nikotinfritt snus återfinns åldersgränsen på 18 år i 19 § lag om tobaksfria nikotinprodukter.

Vad som bör noteras är att  åldersgränsen på 18 år vid försäljning tar sikte på näringsidkarens försäljning. Det finns alltså inget förbud mot att du som privatperson köper snus eller e-cigg, eller liknande nikotin- eller tobaksprodukter till en person under 18 år. Det är dock förbjudet för näringsidkaren att sälja tobak eller nikotin till någon som fyllt 18 år om man misstänker att denne avser att överlåta produkten till minderåriga, 5 kap 17 § 2 st lag om tobak och liknande produkter samt 19 § 2 st lag om tobaksfria nikotinprodukter.

Men en rekommendation från mig är att inte överlåta nikotin- eller tobaksprodukter till personer under 18 år eftersom att åldersgränsen för försäljning i näringsverksamhet finns av en anledning och beroenden är svåra att bli av med, särskilt om man börjar i tidig ålder.

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline eller boka tid med någon av våra duktiga jurister, det kan du göra här.

Vänligen,

Anna FalkRådgivare