Är det lagligt att fotografera sin grannes hus?

Hej Jag måste bara fråga, jag bor i ett radhus område, där vi har ett par grannar som ofta går runt o fotograferar våra baksidor o framsidor. Vi är flera stycken som dom gjort detta mot. Det har skett i hemlighet. Sen går dom runt o pratar om detta o visar upp korten, eller så har dom skickat dom till hyresbolaget. Är det verkligen lagligt o göra så.?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning av fråga och tillämplig lag.

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall det är lagligt för din granne att fotografera bak- och framsidan av din bostad. Samt skicka bilderna till hyresbolaget. För att besvara din fråga så kommer jag använda mig av brottsbalken (BrB).

Som huvudregel är det lagligt att fotografera på allmän plats.

Det finns inget generellt förbud mot att fotografera utsidan av någons bostad. Huvudregeln är att det är lagligt att fotografera på allmän plats.

Det finns däremot vissa undantag från huvudregeln. Exempelvis är det olagligt att i hemlighet filma/fotografera i ett omklädningsrum eller toalett. Att göra detta kan medföra att man har gjort sig skyldig till brottet kränkande fotografering (4:6a BrB). Vidare är det även otillåtet att fotografera skyddsobjekt. Exempelvis: polisstationer och militäranläggningar (7 § Skyddslagen).

Andra eventuella brott.

Att fotograferingen i sig inte är olaglig innebär inte att din granne inte kan ha gjort sig skyldig till andra brott. Utan att närmare känna till detaljerna hos din grannes agerande kan brottet ofredande bli aktuellt. Ett ofredande har skett när en person utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande. Samt att gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt (4:7 § BrB). Jag kan däremot inte dra några närmare slutsatser utan att veta mer om din situation.

Vad kan du göra nu?

Jag skulle i första hand rekommendera dig att prata med din granne och att ni försöker lösa problemet sinsemellan. Ifall du upplever att din grannes agerande har uppfyllt rekvisiten för ofredande som är presenterade i stycket ovan så kan du vända dig till polisen och upprätta en polisanmälan för ofredande.

Avslutande ord.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till! Om du har fler frågor eller funderingar kan du boka en tid med en av våra jurister (länk) eller skicka in en till fråga på våran hemsida.

Vänligen,

Erik StrandnerRådgivare