FrågaÖVRIGTÖvrigt09/05/2022

Är det lagligt att fiska med gäddsaxar?

Är det lagligt att fiska med Gäddsaxar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finner vi i Fiskelagen

I mitt svar kommer jag att anta att du är en fritidsfiskare.

Fritidsfiskare får inte fiska med gäddsaxar

En gäddsax klassificeras som ett så kallat rörligt redskap i Fiskelagens mening. Huvudregeln är att endast de i Fiskelagen 9 a § 1 st. uppräknade rörliga redskapen får användas av fritidsfiskare. Sådana som inte räknas upp är alltså förbjudna för fritidsfiskare att använda och eftersom gäddsax inte omnämns så får en fritidsfiskare inte fiska med gäddsax.

Detta gäller dock inte för de som fiskar

1. med stöd av fiskelicens eller personlig fiskelicens,

2. eller innehar fisket med äganderätt eller har rätt till fisket på grund av en nyttjanderätt som omfattar även annat fiske än det som är fritt för var och en. (Fiskelagen 9 a § 2 st. 1 p och 2 p.)

Yrkesfiskare och de som fiskar med stöd av enskild rätt får alltså fiska med gäddsaxar.

Hoppas att detta besvarade din fråga!

Med vänlig hälsning,

Isaac JurisRådgivare