Är det förtal att påstå att partner är del i en brottsutredning?

Vad gäller juridiskt vid en bodelning, om en av parterna vill påskynda bodelningen och till ex skriver till tingsrätten att det ingår en brottsutredning mot den andra parten är inte detta förtal.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag tolkar din fråga rätt så undrar du om det är förtal att påstå till tingsrätten att den andra parten är med i en brottsutredning?

Det skulle jag absolut tolka som förtal, då detta uttalande är avsett att skada personens anseende hos andra (5 kap. 1 § Brottsbalken).

Om du undrar något mer får du gärna höra av dig igen!

Oskar ForsbergRådgivare