Är det förtal att kalla någon för antisemit?

Hej. Jag undrar lite kring begreppet missaktning i lagstiftningen kring förtal. Hur appliceras det? För jag undrar lite angående en författare som använt sig av källor som kallas åtminstone av vissa som antisemitiska. Det är inte svart eller vitt, men det finns vissa saker som pekar på det. Skulle det i svensk lagstiftning då kunna klassas som förtal att kalla samma författare antisemit för att hen spridit dessa källor? Det kan ju vara både sant och förtal men att kalla någon rasist är väl inte förtal heller? Det är väl en åsikt. Jag menar avsikten i att kalla någon antisemit offentligt kan väl åtminstone delvis vara för att skapa missaktning men det känns ju ändå orimligt att man inte ska kunna säga just det.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Brottet förtal innebär att utpeka någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller att i övrigt lämna uppgift som är ägnad att utsätta personen i fråga för andras missaktning (5 kap. 1 § brottsbalken). Enligt bestämmelsen skulle det således kunna klassas som förtal att kalla författaren för antisemit.

Enligt allmän uppfattning torde det vara klandervärt att vara antisemit, detsamma gäller rasist. Redan på den grunden kan således brottet förtal bli aktuellt. Dessa påståenden är även sådant som kan sägas vara ägnat att utsätta personen för andras missaktning. Är det så som du nämner, att det finns en avsikt att skapa missaktning, är det fråga om förtal. Detta kan låta orimligt, men det är så lagstiftningen ser ut.

Sammanfattningsvis skulle det enligt svensk lagstiftning kunna klassas som förtal att kalla författaren för antisemit.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare