Är det förtal att "hänga ut" plastikkirurg?

Hej! Jag valde att genomföra ett plastikkirurgiskt ingrepp hos en kirurg med gott rykte. Ingreppet ledde istället till att utseendet på mitt opererade område nu är helt förstört och bortom räddning.

Nu till min fråga: vad är sannolikheten att jag skulle dömas för förtal om jag sprider en bild på det opererade området av min kropp där jag även skrivit kirurgens namn på kroppen. Det är alltså en "efterbild" som inte är smickrande men helt sann. Syftet med att sprida bilden är att ge en mer nyanserad bild av kirurgens "verk" som skiljer sig från de bilder som denne själv väljer att publicera på sociala medier.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Brottet förtal regleras i 5 kap. 1 § brottsbalken (BrB).

Om du lägger upp en bild på det opererade området med kirurgens namn på kroppen skulle jag säga att det är mycket liten risk att du döms för förtal.

Först och främst kan konstateras att förtal endast gäller privatpersoner, och alltså inte företag. Att kritisera kliniken kan därmed inte räknas som förtal. Vidare krävs att du till exempel lämnar uppgift ägnad att utsätta personen för missaktning. Om du lägger ut en bild med endast personens namn och inte någon text eller liknande till, i samband med en bild på ingreppet, behöver detta inte innebära att du vill utsätta personen för missaktning, utan som du säger vill du ge en mer nyanserad bild av resultatet. Så även om du skriver kirurgen och inte klinikens namn har jag svårt att se att du skulle dömas för förtal.

Hoppas mitt svar var till hjälp.

Vänligen,

Ellinor Wåhlin DahlbergRådgivare