Är det förtal att berätta för vänner och bekanta om en firmas utförda arbete?

Kan man på något sätt bli anklagad för förtal el liknande om man talar om för vänner och bekanta som frågar hur det går med ens bygge/renovering att man inte är nöjd med arbetet som firman som man anlitat gjort? (Brister även konstaterade av besiktningsman)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att svara på din fråga kommer jag att utgå från brottsbalken (BrB).

Vad är förtal?

Förtal innebär att man utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning (5 kap. 1 § 1 stycket BrB). Denna regel är till för att skydda individens ära.

En annan förutsättning för att ett uttalande ska klassas som förtal är att uppgifterna spridits i ett större sammanhang. Omfattningen på spridningen av uppgiften tar domstolen hänsyn till vid avgörandet av mål om förtal.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis har jag svårt att se att man skulle bli anklagad för förtal för att man uttrycker missnöje till vänner och bekanta kring ett bygge/renovering som en firma utfört. Dels utpekas inte en enskild som brottslig eller klandervärd och spridningen av uppgiften bör inte anses vara så stor. Utöver det är det självklart inte brottsligt att rekommendera vänner och bekanta att välja en annan firma än den man själv har valt.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor här på Lawline.

Jenny VibergRådgivare