Är det för sent att få ut arvet?

Hej.

Min frus far gick bort 98. Och hennes farmor gick bort under 99-00 men blev aldrig kallad till någon form av testamente. (Släkt bosatt i Finland) Min frus faster närvarade och tog hand om hela arvet efter farmodern samt sålde lägenhet för flera miljoner. Min fru fick ingen del av detta. Borde inte hon haft rätt till hälften av arvet efter sin farmor som sin fars enda barn? Kan man få ut något retroaktivt efter 17 år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar din fru har rätt att få ut något arv efter sin döda farmor och om det är för sent att få ut det.

Enligt svensk rätt skulle din fru som enda barn till sin pappa, bröstarvinge, ha rätt till hälften av arvet efter sin farmor. Hon borde alltså ha blivit kallad till bouppteckning och så vidare. Om övriga dödsbodelägare av någon anledning inte kunde kalla din fru skulle Skatteverket kungjort i Post- och Inrikes Tidningar att arvingar till farmodern söktes etc. Om inget av detta var aktuellt för din fru hade hon tio år på sig efter hennes farmors död att göra gällande sin rätt till arvet. Enligt svensk rätt verkar hennes rätt till arvet alltså ha förlorats. Men eftersom detta verkar vara ett arvskifte som i alla fall delvis skett i Finland gäller troligen finsk rätt. Jag vet inte vad finsk rätt säger på detta område. Så det du kan göra är att fråga en finsk jurist.

Om du skulle vilja ha ytterligare hjälp av en jurist som kan hjälpa dig mer praktiskt vidare med detta kan du höra av dig till mig på sanna.wetterin@lawline.se så återkommer jag med information om konsultation med vår juristbyrå.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Sanna Wetterin

Sanna WetterinRådgivare