Är det ett brott att smygfotografera någon och lägga ut det på sociala medier?

Hej! En kompis till mig fick en bild av henne publicerad på sociala medier. Hon visste inte att bilden hade publicerades utan den var "smygfotad". Med bilden fanns även text med vilket jag tror kan bli förtal. Nu undrar jag vilka brott i BrB detta kan lämpa sig för. Eller är det ens brottsligt? Vad kommer hända om förövarna är under 15 år?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag rekommenderar att din kompis gör en polisanmälan gällande händelserna samt att dokumentera så mycket som möjligt genom att ta skärmdumpar på det som skrivs och bilderna som har delats.

Förtal

Gällande den text som fanns till bilden är det främst förtal (5 kap. 1 § Brottsbalken) som kan vara aktuellt. Förtal är när någon lämnat en uppgift för att utsätta dig för andras missaktning, att du skulle ses som en “sämre” människa på något sätt. Det kan exempelvis vara att du beskrivs som en person som begår brott eller annars är klandervärd i ditt levnadssätt. Förtal förutsätter att uppgiften har lämnats till någon annan än dig själv, exempelvis genom att det läggs ut på internet som i din väns situation.

Kränkande fotografering

Gällande smygfotograferingen kan det också vara olagligt. Det brott som aktualiserar detta är kränkande fotografering (4 kap 6a § BrB). Brottet kräver dels att någon olovligen tar bilder på dig, det vill säga att det sker i hemlighet, vilket du beskriver har skett eftersom någon smygfotat din vän. Fotograferingen ska också ha skett i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme, för att det ska kunna anses vara kränkande fotografering.

Om förövarna är under 15 år

Barn under 15 år kan inte ställas till ansvar för brott och inte heller dömas till straff (1 kap. 6 § BrB). Den som är under 15 år kan begå en brottslig gärning och brottet kan utredas, men istället för en påföljd i form av fängelse eller böter, kan den unge kan bli föremål för andra samhällsingripanden av socialtjänsten. Har brottet ett fängelsestraff på minst ett år ska en utredning inledas av polismyndigheten. Detta gäller så länge det inte finns särskilda skäl som talar emot det (31 § lag med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare). Särskilda skäl kan vara att gärningsmannen är mycket ung, att lång tid förflutit från brottet eller att straffvärdet vid osjälvständiga brottsformer är lågt (Prop. 2009/10:105 s. 66). Förtal har endast böter i straffskalan, vilket innebär att polisen inte kommer att utreda brottet om gärningsmännen är under 15 år. Straffskalan för kränkande fotografering är böter eller fängelse i högst två år, vilket innebär att polisen ska starta en utredning även om gärningsmännen är under 15 år, om inte särskilda skäl föreligger.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linnéa HanssonRådgivare