Är det ett brott att säga att feminism inte behövs eller att kalla någon för homofob på ett instagramkonto med 1000 följare?

Hej jag skulle vilja ha lite hjälp för många tror jag brytit mot nån lag men jag vill vara säker så. Är feminister är folkgrupp? För jag har sagt att feminism inte behövs och att feminismen borde försvinna och vissa säger att det år kränkande när jag säger att feminismen inte behövs. Och så sa en av dem tjejerna jag snacka med att dem skrivit grl power på tröjan och så sa jag att jag hade skrivit boy power och så sa hon att det var kränkande kan du hjälpa mig jag vill veta mer om lagen på internet om åsikter och m.M undrar dock också om jag kan anmäla henne för spridning av bilder på mig i en chatt när hon inte frågat och till exp att hon anklagar mig så mer en 1000 följare ser att hon kallar mig för homofpb och mäbniskohatare så snälla svara snabbt tack med VH orolig 14 årig kille.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Först och främst så är du under 15 år och om du skulle begå något brott så skulle du inte kunna åtalas och dömas för det utan det skulle bli andra konsekvenser, bland annat så kan man bli skadeståndsskyldig.

För det andra, så kan jag inte se att du har brutit mot någon lag, du har alltså inte begått något brott. Yttrandefriheten är stor i Sverige och man får uttrycka sina politiska åsikter ganska långt innan det blir brottsligt. Men bara för att något inte är brottsligt, så betyder det inte att det är okej och folk kan bli väldigt ledsna.
Feminism innebär för många att män och kvinnor ska ha det lika bra. Man får tänka igenom det man skriver och fundera på om man verkligen tycker så och kan stå för det. Det man skriver på internet stannar kvar där och kan snabbt spridas till många.

Det låter som att du funderar på om du har begått brottet hets mot folkgrupp, där negativa uttalanden gällande ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning sprids till andra. Feminister är ingen folkgrupp och omfattas inte av brottet hets mot folkgrupp. Baserat på vad du skrivit att du sagt så har du inte heller hotat någon och du har inte heller hängt ut någon- vilket skulle kunna vara brottsligt. Det du har gjort är alltså att uttrycka en politisk åsikt, inte att begå ett brott, men man måste alltid tänka på vad man skriver på nätet.

Gällande tjejen som har spridit bilder på dig och hängt ut dig som homofob och människohatare inför över 1000 följare, så kan hon däremot ha begått brott.
Genom att hänga ut dig för andra som homofob och människohatare så har hon försökt få andra att tycka sämre om dig och det kan vara brottet förtal enligt 5 kap 1 § brottsbalken. Jag vet inte vad för typ av bilder hon har skickat på dig och i vilket sammanhang, men även det kan vara brottsligt.
Du kan absolut anmäla tjejen till polisen, du behöver inte berätta exakt vilka brott hon har begått, utan säg det du har sagt till mig att hon gjort och fler händelser om sådana har inträffat. Jag rekommenderar också att du pratar om vad som har hänt med någon vuxen som du litar på.

Du kan också ringa till tex BRIS på telefonnumret ”116 111”

Lycka till!

Vänligen

Josefine

Josefine DahlqvistRådgivare