Är det ett brott att röra någon utan att personen vill det?

Hej! Jag undrar helt enkelt om det är olagligt att röra någon när den personen inte vill det. Det skedde en händelse när en person körde in i en familjemedlems bil och när min släkting då försökte lösa situationen satte den andra föraren handen på hennes axel och tog tag i henne. Det var självklart en hotfull situation. Så jag undrar helt enkelt om detta är olagligt, och ifall han inte skulle låtit och betett sig hotfullt, skulle detta fortfarande vara ett brott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag utreda om och i så fall vilket brott som kan aktualiseras i den beskriva situationen. Regler om brott hittas i Brottsbalken, BrB.

Ofredande

Det brott jag främst kommer att tänka på är ofredande som finns i 4 kap. 7 § BrB. Lagtexten lyder:

Den som fysiskt antastar någon eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år.

För att en beröring som beskrivits av dig ska falla under ofredande krävs det att agerandet har utgjort ett angrepp på den angripnes privata sfär och att handlingen utgör en kännbar fridskränkning. Det krävs även att gärningsmannen är medveten om att det han gör är felaktigt.

I praxis har en mans beröring på en kvinnas lår inte ansetts utgöra ofredande då han tog bort den så fort hon visade ovilja. Högsta domstolen ansåg i det fallet att på grund av att beröringen var kortvarig och upphörde så snabbt kan det inte vara fråga om ett hänsynslöst agerande.

Scenariot i din fråga

Det är svårt att bedöma ifall detta skulle klassas som ofredande. Jag skulle säga att det helt beror på vad mannen i fråga hade för intentioner samt hur pass långvarig händelsen var och om han fortsatte när din släkting visade på obehag. Jag tolkar det dock som att mannens agerande var en följd av krocken. I sådana situationen kan ju mycket känslor uppstå och han därför agerade utifrån det, även om det såklart inte ursäktar hans beteende. Faktumet att din släkting uppfattade situationen som hotfull kan dock tala för att det ändå kan röra sig om ofredande.

Brottet ofredande kan innefatta många olika typer av ageranden och beteenden och därför är det omöjligt att säga om en domstol skulle bedöma er situation som ett ofredande eller inte. Den beskrivna handlingen kan i övrigt inte falla under något annat brott så vitt jag kan konstatera. Det hade kunnat vara ofredande trots att stämningen inte var hotfull men jag skulle säga att faktumet att han uppträdde hotfull definitivt talar för att det kanske rör sig om ofredande.

Sammanfattning

Den situation du beskrivit skulle kunna falla under brottet ofredande, men eftersom brottet omfattar många olika situationer är det oklart hur domstolen bedömer i ett enskilt fall. Jag har dessvärre för lite information om händelsen för att kunna uttala mig mer precist.

Jag hoppas i alla fall att du fick ett någorlunda svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Julia WahlgrenRådgivare