Är det ett brott att fråga en arbetskamrat om denne är bakfull?

En bekant till mig har frågat en sextonårig arbetskamrat.om han var bakis på jobbet för en vecka sedan. Nu är min bekant orolig för att det han frågade var olagligt och straffbart. Han är rädd för att han ska bli åtalad och dömd för detta. Är det möjligt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom huruvida din bekant kan ha gjort något olagligt när han frågade arbetskamraten om denne var bakfull, och därefter ge råd om vad du kan göra nu.

Kan din bekant ha begått något brott?

Om man bara frågar en arbetskamrat en gång om denne är bakfull är det väldigt osannolikt att detta är ett brott. Däremot, om man upprepade gånger frågar samma sak eller säger det på ett otrevligt sätt skulle det kunna vara mobbning på arbetsplatsen, och då har arbetsgivaren ett ansvar att agera. Om man misstänker att någon på arbetsplatsen är full eller bakfull bör man tala om det för arbetsgivaren. Nu framgår det inte vilken typ av arbete det rör sig om, men på många arbeten kan det vara farligt om någon jobbar onykter.

Om man skulle sprida ut ett rykte på arbetsplatsen om att någon arbetskamrat är bakfull (eller för den delen full), är det möjligt att det skulle kunna vara förtal, se Brottsbalken 5 kap 1 § (här). Förtal innebär att man pekar ut någon som brottslig eller klandervärd eller annars lämnar en uppgift som är tänkt att utsätta personen för andras missaktning. Det kan vara förtal oavsett om det man påstår är sant eller inte. Man utgår från vad som är kränkande utifrån offrets perspektiv, alltså vad offrets umgängeskrets anser vara klandervärt beteende spelar in. Om man skulle sprida ut att någon är bakfull på jobbet (och på så vis kanske antyda att personen har alkoholproblem) är det nog många som skulle tycka att det är klandervärt beteende, varför det kan vara förtal.

Om man skulle säga kränkande saker till någon kan det röra sig om brottet förolämpning, se Brottsbalken 5 kap 3 § (här). Förolämpning kan ske genom att kalla någon för kränkande saker, beskylla personen kränkande eller bete sig på ett skymfligt sätt.

I detta fall: om din bekant inte har gjort något annat mot arbetskamraten än att vid ett tillfälle fråga arbetskamraten om denne var bakfull behöver din bekant antagligen inte vara orolig.

Vad du kan göra nu

Om du eller din bekant har fler frågor går det bra att ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Jenny HedinRådgivare