Är det brottsligt att förödmjuka någon på nätet?

Hej, jag undrar om det är ett brott att kalla någon för asshole på nätet? Jag har pratat med en jurist och de sa att det inte är ett brott sålänge man inte säger det flera gånger.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis blir brottsbalken (1962:700) (BrB) tillämplig på din fråga.

Uttalandet du beskriver skulle kunna räknas som förödmjukning, vilket är ett brott som framkommer av 5 kap. 3 § BrB. Förödmjukning kan vara ett nedsättande uttalande eller annat förödmjukande beteende mot någon annan. Det krävs dock att syftet med ditt uttalande ska vara att kränka den andre personens självkänsla eller värdighet. Om allt detta stämmer in på syftet bakom ditt uttalande så kan straffet bli böter.

Eftersom du gjort uttalandet på nätet så kan det finnas svårigheter i att bevisa att din avsikt faktiskt varit att kränka den andra personen samt dennes självkänsla eller värdighet. Det är dock en svår gränsdragning, då det kan tyckas att uttalandet uppenbart på något sätt har en nedsättande karaktär. Inget lagstöd finns för att agerandet du beskriver inte blir brottsligt bara för att det inte sker upprepat. Att ett agerande skett flera gånger skulle ju dock kunna göra att brottet betraktas som grövre.

Ofredande enligt 4 kap. 7 § BrB kan även vara ett brott som skulle kunna ha begåtts. Påföljden är böter eller fängelse. För ofredande krävs att någon t.ex. utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande. Handlingen måste dessutom ha ett kränkande syfte och det krävs att den som ofredar vet om att agerandet är fel. Kommentaren du beskriver skulle alltså kunna räknas som hänsynslöst agerande, men likt för förolämpning krävs att du medvetet ska ha velat skada den andra personen. Oftast gäller detta brott exempelvis i olika kommentarsfält på sociala medier där kommentarerna ska vara upprepande, men det kan också aktualiseras i privata meddelanden på nätet. Med anledning av att det krävs att målsägande, d.v.s. den som har blivit ofredad, själv måste väcka åtal enligt 4 kap. 11 § BrB, så resulterar detta i att ofredande på nätet sällan anmälas.

Slutligen råder jag dig till att hålla en god ton på nätet!

Med vänliga hälsningar,

Emil WellanderRådgivare