FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt19/11/2018

Är det åldersdiskriminering att neka köp av energidricka vid misstänkt langning?

Får en affär neka försäljning av energidryck till 16åring (med legitimation) med hänvisning till att de tror att han tänker ge den till kompis utanför affären? Är inte detta åldersdiskriminering?

Mvh

J

Lawline svarar

Hej J!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Jag förstår din fråga såsom att du undrar ifall det utgör åldersdiskriminering (eller annars är olagligt) att neka en 16-åring att köpa energidricka, med hänvisning till att butiken misstänker att 16-åringen tänker ge den till en kompis som inte uppnått åldersgränsen som butiken satt för att köpa enerigdricka. Jag kommer vidare i mitt svar att utgå ifrån att försäljarens oro för langning är reell, och att den inte är ett svepskäl eller något liknande. Jag kommer vidare i mitt svar inte att bedöma huruvida en åldersgräns för energidricka i sig är åldersdiskriminering, utan fokusera på om det är åldersdiskriminering att neka en person som vill köpa energidricka p.g.a misstänkt langning.

Det är inte åldersdiskriminering att neka vid misstänkt langning, så länge misstanken är reell och inte enbart sprungen ur att personen ifråga är ung

Regler om diskriminering finns i diskrimineringslagen. Av 2 kap 12 § DiskrL framgår att diskriminering på grund av ålder (d.v.s att missgynna en person på grund av ålder) som huvudregel är förbjuden för en näringsidkare som tillhandahåller allmänheten varor eller tjänster. Ålder definieras i 1 kap 5 § DiskL som uppnådd levnadslängd.

För att det ska vara fråga om åldersdiskriminering (direkt eller indirekt sådan) krävs ett orsakssamband mellan diskrimineringsgrunden och det missgynnande handlandet (1 kap 4 § första och andra punkten DiskrL). Med andra ord krävs för att diskriminering skall föreligga att en person behandlas sämre på grund av sin ålder. Att en person som råkar vara ovanligt ung behandlas sämre än andra, är alltså inte åldersdiskriminering, om inte personens ålder hade samband med den missgynnande behandling.

Såsom jag förstår din fråga, vägrar en butik att sälja energidricka till en person eftersom denne misstänks vilja langa drickan vidare. Detta är, enligt min bedömning, inte åldersdiskriminering. I den här situationen missgynnas personen som vill köpa energidricka på grund av misstanken att han kommer langa vidare, och inte på grund av sin ålder.

Det finns dock en möjlighet att det utgör åldersdiskriminering. Om misstanken om langning inte har någon annan väsentlig grund än att personen ifråga är ung, så finns det plötsligt ett orsakssamband mellan diskrimineringsgrunden (ålder) och diskrimineringen. I så fall, nekas ju personen att köpa energidrick på grund av att han är ung (och därför antas vara mer benägen att langa vidare). Detta är direkt diskriminering på grund av ålder, och förbjudet enligt 2 kap 12 § DiskrL. Jag upprepar dock att om beslutet att neka personen att köpa energidrick inte är baserat enbart på ålder, utan har sin grund i konkreta observationer butiken gjort rörande personen som vill köpa, är det inte diskriminering att neka personen att köpa energidricka.

Om beslutet att neka personen att köpa energidricka inte är åldersdiskriminerande, står det butiken fritt att neka personen ifråga att köpa energidricka enligt de allmänna principerna om avtalsfrihet, och frihet att välja motpart i ett avtal.

P.S Åldersgränsen är förmodligen i sig inte åldersdiskriminering

En intressant "sidofråga" är huruvida åldersgränsen i sig är åldersdiskriminerande. Förbudet mot åldersdiskriminering i samband med tillhandahållande av varor är inte absolut, utan undantag kan göras enligt 2 kap 12 b § DiskrL. Utan att gå närmare in på den saken, torde en åldersgräns gällande specifikt energidryck med god sannolikhet kunna falla in under det allmänna undantaget i punkt 4 i denna paragraf. Beslutet att neka personen att köpa energidricka kan med andra ord inte heller angripas på den grund att åldersgränsen i sig är olaglig.

Vid misstanke om diskriminering kan du kontakta Diskrimineringsombudsmannen

Myndigheten Diskrimineringsombudsmannen utöver tillsyn och ser till att diskrimineringslagen följs. Om du, utifrån mitt svar ovan, misstänker att du eller någon annan utsatts för åldersdiskriminering, kan du/denna person anmäla detta till DO. Jag lämnar en länk till DO:s hemsida, där mer information finns.

Sammanfattning

Att neka någon att köpa energidricka vid misstanke om langning, är inte åldersdiskriminering, såvida inte beslutet rent faktiskt är grundat enbart på ålder (det finns ingen konkret misstanke förutom just personens ålder d.v.s). Inte heller torde åldersgränsen i sig vara åldersdiskriminerande, då den faller in under ett av undantagen i diskrimineringslagen. Vid misstanke om diskriminering, går det att anmäla det inträffade till Diskrimineringsombudsmannen, DO.

Lyckönskningar och hälsningar,

Johannes NorrmanRådgivare