FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/10/2022

Är bodelning obligatoriskt vid skilsmässa?

Hej, angående bodelning, äktenskapsförord m.m. Jag och min fru kommer att skiljas. Men vi äger en bostadsrätt och en villa inklusive bohag i båda. Vi äger också och en bil gemensamt. Ingen av oss vill sälja varken bostadsrätt, villa eller bil utan vill äga detta gemensamt även efter skilsmässan. Måste vi fortfarande bodela eller kan vi skilja oss och bara köra på som vanligt? Detsamma gäller för gemensamma bankkonton vilka vi använder till att betala räntor, amorteringar m.m. är det bara fortsätta om vi bestämt det eller finns det något juridiskt hinder?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning finns i äktenskapsbalken, varför jag kommer gå igenom de relevanta bestämmelserna nedan. Därefter avslutar jag med en rekommendation till dig.

Måste bodelning ske?

Bodelning mellan makar ska som utgångspunkt göras vid skilsmässa (9 kap. 1 § äktenskapsbalken). Bodelning är såldes obligatoriskt. Undantag kan göras om makarna endast har enskild egendom och ingen av dem begär att ta över bostad eller bohag från den andre maken. Bodelning ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandet mellan makarna den dagen talan om äktenskapsskillnad väcktes (9 kap. 2 § äktenskapsbalken).  Makarna ska tillsammans förrätta bodelningen och de bestämmer därmed själva hur deras tillgångar ska delas upp (9 kap. 5 § äktenskapsbalken). I vissa fall, exempelvis om makarna äger fastigheter, måste ett bodelningsavtal upprättas.

Fördelarna med att upprätta ett bodelningsavtal är att det är juridiskt fastställt vem som äger vad av tillgångarna och det förebygger eventuella konflikter i framtiden om någon av makarna ändrar sig. Det finns risk för att den ena maken framställer krav långt efter skilsmässan, vilket kan få långtgående konsekvenser. Om makarna är överens om hur tillgångarna ska delas upp kan bodelningen skötas på egen hand, utan en bodelningsförrättare (9kap. 5 § äktenskapsbalken).

Sammanfattning

Bodelning ska ske i enlighet med reglerna i äktenskapsbalken. Det är en stark rekommendation att göra bodelning då fördelningen av era tillgångar blir fastställd i ett juridiskt dokument. Ni bestämmer själva hur ni vill fördela era tillgångar och samma överenskommelse som ni vill göra utan bodelning kan därför göras i ett bodelningsavtal.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Isabella BrarRådgivare