Är bilen min enskilda egendom?

Hej! När jag och min man skiljer oss undrar jag hur det blir med min bil. Jag vet att man ska dela på allt men min man köpte en begagnad bil till mig för några år sedan som jag använder dagligen, men jag står som ägare och betalar skatt och försäkring, anses bilen då vara min? Min man hävdar att det är hans bil.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en äktenskapsskillnad ska giftorättsgodset delas lika mellan makarna. All egendom är giftorättsgods i den mån det inte är enskild egendom (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). Det enda sättet för makar att sinsemellan bestämma vad som ska vara någons enskilda egendom är genom äktenskapsförord (7 kap. 2 § äktenskapsbalken). Finns det inget äktenskapsförord som reglerar att egendomen i fråga ska vara någon av makarnas enskilda egendom så är det giftorättsgods och ska därmed delas lika. Av denna anledning spelar det ingen roll vem som har köpt egendomen eller vem som står som ägare.

Sammanfattningsvis är bilen giftorättsgods och ska delas lika.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare