FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt04/05/2018

Är avtalsbrott kriminaliserat?

Hej!

Jag la ut en mobiltelefon för försäljning på en Facebooksida för köp och sälj. En person hörde av sig och ville köpa för mindre pris, vilket jag svarade "Det går jag med på". Vi bestämde att personen skulle komma dagen därpå och köpa mobilen av mig och jag skrev min adress och telefonnummer och vi avslutade konversationen. Efter en stund hörde en annan person av sig och erbjöd ett högre pris (det var ingen budgivning på gång) och jag bestämde mig för att jag hellre ville sälja till den personen. Utan större omtanke skrev jag till den andra att jag skulle sälja till en annan som hade erbjudit högre summa, varpå den personen hotade att han skulle polisanmäla mig för avtalsbrott om jag inte sålde mobilen till honom. Jag blev rädd för personen som hotade mig och lät agressiv i Messengerkonversationen och blockade honom.

Hur stor risk är det att jag kan bli åtalad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Avtalsbrott är inte ett brott i svensk rätt. Att bryta ett avtal kan alltså aldrig leda till straffrättsliga konsekvenser.

Möjligen kan ett skadeståndsrättsligt ansvar uppkomma. Detta förutsätter dock att motparten faktiskt lidit påvisbar skada, eller att avtalet innehåller bestämmelser om vite eller liknande.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare