Är arbetsgivarens agerande okej?

En arbetsgivare lockar över en person inom byggbranschen från en fast anställning med löfte om intressant jobb och högre lön. Men efter 6 månader sägs den anställde upp pga arbetsbrist. Vid MBL-förhandlingen erbjuder arbetsgivaren endast en månadslön och ingen annan kompensation med hänvisning till "den korta anställningstiden" (vilken ju är en konsekvens av arbetsgivarens agerande). Får man gör så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga handlar mer om etik och moral än om lagen i sig. Det finns nämligen inte någon bestämmelse som skyddar arbetstagare som självmant har sagt upp sig från en fast anställning och som tagit ny anställning och därefter blir uppsagd pga arbetsbrist. Såvida det inte fanns något avtal mellan arbetsgivaren och arbetstagaren som utlovade en viss tid? Det framgår dock inte av frågan, så jag antar att svaret dessvärre är nej. Att det sedan kan anses som ett omoraliskt agerande från arbetsgivarens sida i det här fallet är beklagligt, men jag är rädd för att jag inte kan hjälpa dig.

Du är mer än välkommen att höra av dig till Lawline i framtiden med fler frågor!

Allt gott!

Sara WelinRådgivare