Är arbetsgivaren skyldig att berätta vem som framfört fordonet vid fortkörning?

Hej!

Jag undrar om min arbetsgivare/åkeriet, är skyldig att berätta vem som framfört fordon, som blivit tagen av fartkamera för fortkörning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar ifall din arbetsgivare är skyldig att berätta vem som har framfört företagets fordon vid fortkörning där fordonet blivit fotat av en fartkamera.

Det korta svaret på din fråga är nej, din arbetsgivare är inte skyldig att uppge vem som kört företagets bil för fort.

Den som har ansvaret för eventuell fortkörning är föraren, inte ägaren av bilen. Dock är det vanligt att Polisen ber arbetsgivaren att berätta vem som körde bilen, ifall de har svårt att identifiera föraren. Men i detta fall är det upp till arbetsgivaren att bestämma om hen ska berätta vem som körde bilen eller inte.

Om du vill läsa mer om Polisens arbete med fartkameror kan du gå in på deras hemsida.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler funderingar eller frågor är du välkommen att höra av dig igen till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare