FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott21/12/2018

Är arbetsgivare skyldig att uppge vem som kört en firmabil för fort?

En person körde förbi en fartkamera för fort med en firmabil, dennes arbetsgivare har fått ett brev med begäran att ange vem som framförde fordonet vilket de kommit överens om att ej skall ske genom att svar uteblir.

Frågan är då om polisen får besöka företaget och där visa bilden för arbetsgivaren och kräva denna på information.

Eller är det så att polisen kan genomföra ett förhör antingen fysiskt eller genom telefon men att fotot endast är avsett för den misstänkte och lokal polismyndighet som det står på begäran de skickade ut.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det finns en lagstadgad skyldighet att hjälpa polisen att identifiera en bilförare som kört en firmabil och fångats på bild i en fartkamera.

Svaret är nej, det finns ingen skyldighet att uppge vem som kört företagets bil och fångats i en fartkamera. Polisen har antagligen svårt att identifiera det foto man har av föraren och ber därför om arbetsgivarens hjälp. Det är föraren av bilen som är ansvarig för en eventuell fortkörning, inte företaget som äger bilen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Annars är du välkommen att höra av dig igen.

Med vänliga hälsning,

Lovisa ErikssonRådgivare