FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt03/10/2013

Är anmälningsskyldigheten för nyflyttade straffsanktionerad?

I NJA 2012 s.172 skriver HD i sina domskäl, " I 25 § folkbokföringslagen (1991:481) stadgas att den som flyttar är skyldig att anmäla adressändring. Bestämmelsen är straffsanktionerad. Det kan därmed inte anses rimligt att 5 § 2 preskriptionslagen ges en innebörd som får till följd att borgenären får stå risken för att gäldenären underlåtit att anmäla adressändring". Detta är dock inte överenstämmande med folkbokföringslagens lydelse. Där står endast att enligt 37 § kan vite föreläggas av Skatteverket om någon inte följer ett föreläggande enligt 31 eller 32 §. Alltså är det inte straffsanktionerat att ej anmäla ny adress förrän skatteverket förelägger någon att göra adressändring. Därför undrar jag om detta kan ligga till grund för i första hand att domen på något sätt ogiltigförklaras, i andra hand om man vid en domstolsförhandling kan kräva att denna dom ej används som vägledande?

Lawline svarar

Hej,

Den 43§ i folkbokföringslagen föreskriver att "Den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet inte fullgör sin anmälningsskyldighet enligt 25§ eller 26§ skall dömas till penningböter.".

Således är 25§ i folkbokföringslagen - som stadgar en anmälningsskyldighet för den som flyttat - straffsanktionerad.

Folkbokföringslagen hittar du https://lagen.nu/1991:481.

Med vänlig hälsning,

Olle AnderssonRådgivare