FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/04/2022

Är åldergräns på energidryck lagstadgat?

Hej. Eftersom det inte finns någon lag i Sverige på 15 årsgräns för att få köpa energidricka, men bland annat Ica har ändå 15 årsgräns. Om någon i kassan på Ica skulle sälja energi dricka till någon som inte uppnår deras åldersgräns, är det olagligt även om det inte finns en lag för åldersgräns på energidricka. Bryter det mot deras butikspolicy och är det olagligt?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du själv nämner finns det ingen lag som reglerar åldersgräns för att handla energidricka. Däremot finns det en rekommendation från svensk dagligvaruhandel som rekommenderar att energidryck inte säljs till personer under 15 år vilket de flesta butiker följer. Som svar på din fråga, om butikspersonal säljer en energidryck till någon under 15 år är det alltså inte olagligt.

Butiker har rätt att välja vilka de väljer att ingå avtal enligt den avtalsfrihet vi har i Sverige och kan därav neka personer under viss ålder att handla en viss produkt. Butiker får dock inte diskriminera någon genom att neka dem att handla varor. En av de sju diskrimineringsgrunder som finns är just ålder, 1 kap 4 § diskrimineringslagen. Förbudet att handla i energidryck pga ålder utgör dock inte åldersdiskriminering om åldersgränsen har ett berättigat syfte, 2 kap 12 § b DskL. Som ovan nämnt har svensk dagligvaruhandeln utfärdat en rekommendation med motivet att det ska förhindra barn och ungdomar från att överkonsumera eller missbruk. Enligt min mening och det som ytterligare framkommer som bakomliggande resonemang för rekommendation gör att syftet med åldersgränsen anses ha ett berättigat syfte.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare