FrågaÖVRIGTÖvrigt20/02/2023

Är äganderätt och rådighet samma sak?

Har den som är registrerad ägare till ett fordon har också rådighet över denna?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Begreppet rådighet

Det juridiska begreppet rådighet innebär en juridisk eller fysisk persons förhållande till en viss egendom. En naturlig följd av att äga ett fordon är att man också har rådighet över det - dvs. rätt att förfoga över egendomen. Men det behöver ju inte vara så. Det skulle likväl kunna vara så att du äger ett fordon, men att någon annan har rätt att nyttja fordonet, och då har denne rådigheten över det. På samma sätt skulle någon annan person kunna äga en bil och du ha möjlighet att nyttja och förfoga över egendomen, i sådana fall har du rådighet över egendomen. På så vis skulle man kunna säga att rådigheten är närmre ansluten till förfoganderätten, än till just äganderätten.

Det jag vill komma fram till och betona är att begreppen "ägande" och "rådighet" inte nödvändigtvis är synonyma med varandra, utan det beror på i vilket sammanhang och inom vilket rättsområde. Däremot kan man säga att äganderätt konstituerar rådighet, men att det, som sagt, beror på i vilket sammanhang man talar om begreppet rådighet.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare