FrågaFAMILJERÄTTAdoption17/04/2018

Är adoption utan faderns samtycke möjlig?

Hej, jag undrar om det är så att min man får adoptera min dotter utan den biologiska pappans samtycke och hur ser chanserna ut för att det ska gå igenom?

Jag har ensamvårdnad om den 8 åriga dottern, pappan har inte varit med i bilden på cirka 7,5 år förutom vid två tillfällen som han har träffat henne.

Min man har varit pappa åt henne sedan hon var 2 år och hon kommer inte ens ihåg en tid utan honom, det är hennes "psykologiska" pappa och dom älskar varandra precis som att det inte finns någonting annat.

Jag frågade om den biologiska pappans godkännande men han godkänner inte, men han gör inte en enda kraftansträngning att lära känna dottern. Hur ser våra chanser ut om man går in i tingsrätten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Adoptions regleras i föräldrabalken

Vanligtvis brukar krävas att båda de biologiska föräldrarna samtycker till adoptionen. Du beskriver dock i din fråga att du har ensam vårdad om din dotter och att pappan inte har varit med i bilden på cirka 7,5 år. För denna situation finns en undantagsregel. Eftersom din dotters biologiska pappa inte har någon del i vårdnaden, kommer inte hans samtycke krävas för att en adoption ska vara möjlig (4 kap. 5a § föräldrabalken). Trots att det inte är ett regelrätt krav att din dotters biologiska pappa i detta fall måste ge sitt samtycke kan hans åsikt vara av viss betydelse för genomförandet av adoptionen. Rätten ska nämligen inhämta hans åsikt även fast denna inte är avgörande. Hans åsikt ska nämligen vägas in i den lämplighetsbedömning som genomförs vid en aktuell adoption (4 kap. 10 § 3 st. föräldrabalken).

Lämplighetsbedömning vid adoption

Rätten ska som jag ovan har beskrivit bedöma om det kan ses som lämpligt att en adoption genomförs (4 kap. 6 § föräldrabalken).Tillstånd får ges endast om adoptionen är till fördel för barnet. Därtill krävs att det antingen finns "särskild anledning" till adoptionen med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och barnet eller att sökanden har uppfostrat barnet eller vill uppfostra det. Endast om barnet kan antas få goda levnadsvillkor beviljas adoptionen. Det prövas noga att den eller de adopterande kan ge barnet god uppfostran. Även barnets förhållande till de naturliga föräldrarna är av betydelse. Vid bedömningen av om det är lämpligt att adoptionen äger rum skall rätten ta hänsyn till barnets vilja.

Sammanfattningsvis

I vanliga fall hade din dotters biologiska pappas samtycke krävts för att en adoption skulle vara möjlig. Eftersom du har ensam vårdnad om din dotter finns dock inte krav på att hans samtycke ges. Rätten kommer dock inhämta hans åsikt och väga in den i den lämplighetsbedömning som görs vid beslutet om adoption. Eftersom din dotter och din man verkar ha en nära relation samt att han till stor del verkar ha uppfostrat henne tror jag att adoptionen kommer beviljas! Jag kan dock inte intyga detta med säkerhet eftersom jag inte har alla omständigheter i just detta fall.

Lycka till och hoppas du har fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare