Är 18 kap. 11 § Aktiebolagslagen dispositiv?

Hej.

Jag undrar om man genom avtal kan göra Kap. 18 §11 Aktiebolagslagen verkningslös. Är denna paragrafen dispositiv eller tvingande?

Tack för en otroligt bra tjänst!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline, och tack för de fina orden!

18:11 ABL stadgar:

"På begäran av ägare till minst en tiondel av samtliga aktier skall årsstämman besluta om utdelning av hälften av vad som återstår av årets vinst enligt den fastställda balansräkningen sedan avdrag har gjorts för

1. balanserad förlust som överstiger fria fonder,

2. belopp som enligt lag eller bolagsordning skall avsättas till bundet eget kapital, och
3. belopp som enligt bolagsordningen skall användas för något annat ändamål än utdelning till aktieägarna."

De flesta regler i Aktiebolagslagen är semidispositiva, innebärande att de endast kan åsidosättas genom ändring i bolagsordningen. Så är också fallet med 18 kap. 11 § ABL. Genom ett vanligt avtal kan 18 kap. 11 § ABL inte åsidosättas, däremot genom en ändring av bolagsordningen, se också 2 st.

Med vänlig hälsning.

Martin CarlehedenRådgivare