Använda annans personuppgifter vid beställning

Är det lagligt att använda sig av en annan person för att få ut ett paket skickat via posten?

Alltså, får Alice skriva in Bob som mottagare till ett paket från organisationen Charlie, där Bob tar ut paketet med egen legitimation och sedan lämnar över paketet till Alice. Varken Charlie eller postleverantören har kunskap om att Alice får paketet i slutändan, men paketet innehåller ingenting som Alice inte skulle få lov att beställa själv, direkt från Charlie.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Svaret varierat lite. Om Alice och Bob kommer överens om att Alice får beställa saker på Bobs namn, torde det vara tillåtet eftersom ni har en överenskommelse, dvs. ett avtal där ni själva bestämmer innehållet och har samtyckt till detta. Det kan vara skriftligt eller muntligt, men rekommenderar att ni helst har det på papper ifall det skulle bli strul, samt att det är tydligare och säkrare.

Saknar du Bobs samtycke kan det eventuellt betraktas som olovlig identitetsanvändning (4 kap 6a§ Brottsbalken, brb), eller bedrägeri (9 kap. 1 § brb).

Olovlig identitetsanvändning är precis som det låter, att någon olovligen, exempelvis beställer saker med hjälp av annans personuppgifter. I och med att det står "olovligen" innebär det att ett samtycke medför att gärningen inte är olaglig. Alltså, om ni har kommit överens så är beställningen laglig.

Bedrägeri

Bestämmelsen om bedrägeri har flera rekvisit som ska vara uppnådda. Att använda annans personuppgifter kan betraktas som bedrägeri, men inte helt säkert. Skillnaden mellan bedrägeri och olovlig identitetsanvändning, är att bedrägeri innebär att någon, genom vilseledande förmår någon annan att begå en handling. Exempel att Alice lurar Bob att hon får beställa på hans namn och att han exempelvis inte behöver betala något alls. Dessutom krävs det en skada för den vilseledande, Bob i detta fall, och en vinning för gärningsmannen, Alice. Med skada menas ekonomisk skada.

Sammanfattningsvis så utgör användande av annans personuppgifter utan samtycke, bedrägeri (om det medfört skada) eller olovlig identitetsanvändning. Det kan vara bra att avtala med varandra om användningen av personuppgifterna i ett skriftlig avtal.

Hoppas du fått svar på din fråga! Har du fler funderingar, är du välkommen att ställa ytterligare frågor. Vill du komma i kontakt med Lawline för att upprätta ett avtal kan du klicka här.

Med vänlig hälsning,

Anneli AlchahinRådgivare