FrågaKÖPRÄTTKöplagen04/12/2018

Ansvar för skador i såld bostadsrätt?

Hej.

Jag sålde min bostadsrätt nyligen. Jag ägde lägenheten endast i 6 månader. Av olika skäl var jag tvungen att sälja lägenheten. Nu till frågan. Badrummet i lägenheten var enligt mäklaren som sålde till mig i "originalskick" och lägenheten byggdes år 1939. Det man gjort efter det i badrummet är att man bytt möbler så som handfat och toalettstol. Badrummet har ett badkar som delvis är inbyggt mot väggen men mot golvet finns det öppning så att man kan se under badkaret. Där under saknas klinker helt och ytan liknar betong och golvbrunnen är gjutjärnsbrunn vilket jag vet inte längre är godkänt. Jag undrar nu om jag kan bli skyldig för eventuella dolda fel så som fuktskador osv? Köparen fick innan köper veta att badrummet är från 39 och att det saknas klinker under badkaren som vatten enkelt kan rinna under. Dessutom berättade jag personligen för köparen att jag själv hade tänkt att renovera badrummet men aldrig kom så långt. Man kan enkelt se detta under badkaren om man tittar. Med detta sagt, återigen kan jag på något sätt bli ansvarig för eventuella skador i badrummet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Bestämmelserna som reglerar köp av bostadsrätter finns i köplagen (KöpL). Jämfört med fastighetsköp som regleras i jordabalken finns inte en lika stark undersökningsplikt för den som köper en bostadsrätt. Detta innebär också att köparen har större möjligheter att i efterhand påtala fel i en bostadsrätt, jämfört med vad som gäller för en fastighet.

När kan säljaren av en bostadsrätt hållas ansvarig för skador?

För att köparen ska kunna hålla dig ansvarig för eventuell skada i bostadsrätten krävs det att bostadsrätten på grund av skadan kan anses felaktig. Bedömningen av huruvida fel föreligger görs i förhållande till vad som avtalats, vad köparen med fog kunnat förvänta sig och vad som sagts om lägenhetens skick mellan er. Eftersom köparen varit och tittat på bostadsrätten innan köpet får hen inte påtala fel som hen borde ha upptäckt vid detta tillfälle (förutsatt att du inte aktivt lurat köparen).

Kortfattat kan man säga att följande förutsättningar måste vara uppfyllda för att köparen ska kunna påtala fel och hålla säljaren ansvarig:

– Bostadsrätten är felaktig, det vill säga i sämre skick än vad köparen kunde förvänta sig med hänsyn till pris och vad som sagts mellan er.
– Felet fanns vid köpet
– Felet är inte sådant att köparen borde ha upptäckt det vid den gjorda undersökningen före köpet
– Köparen har reklamerat (påtalat felet för säljaren) inom skälig tid. Hur lång tid detta är varierar från fall till fall, dock inte längre än två år.

Den vanligaste följden om en bostadsrätt anses vara felaktig är att köparen kräver avdrag på priset.

(17-22 §, 31-32 § & 37 § KöpL)

Är fuktskador och den icke-godkända golvbrunnen ett fel du kan hållas ansvarig för?

Utifrån din fråga uppfattar jag det som att du inte uttryckligen påtalat bristerna för köparen, men att du inte heller försökt lura denne. Genom att du upplyst om badrummets ålder, påtalat att det saknas klinkers under badkaret och nämnt att du tänkt renovera badrummet har du dock gett köparen anledning att närmre undersöka eventuella fel. Eftersom felet dessutom är synligt och möjligt att upptäcka vid en undersökning är min bedömning att det rör sig om fel som borde ha upptäckts av köparen före köpet. Därmed bör hen inte kunna hålla dig ansvarig för dem nu i efterhand – hen hade att räkna med felen redan vid köpet och bostadsrätten avviker då inte från vad hen kunde förvänta sig.

Som framgått ovan beror bedömningen av huruvida fel föreligger på flera olika saker. Det är därför inte heller möjligt för mig att göra en säker bedömning utifrån de uppgifter jag har. Sammanfattningsvis är dock min bedömning, utifrån den information du ger i frågan, att köparen inte bör kunna hålla dig ansvarig för de nämnda skadorna i badrummet.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om något känns oklart eller om du har följdfrågor är du välkommen att höra av dig till mig på malin.gustavsson@lawline.se.

Vänliga hälsningar,

Malin GustavssonRådgivare