FrågaKÖPRÄTTÖvrigt09/02/2019

Ansvar för hund

Hej! Jag gick med på att skaffa hund, men har inte betalt den och är inte intresserad av att ha någon slags delad vårdnad då ja sitter i rullstol och inte kan ta den på promenader. Kan jag vägra att hjälpa till rent lagligt?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som har ansvar för en hund är den som är ägare till den. Den som äger hunden är den person som köpt den vilket framgår av den allmänna äganderättsliga principen. I och med att du inte har köpt/betalt för hunden så har du inget juridiskt ansvar eftersom det kräver att du är ägare. Du kan alltså helt lagligt vägra att ta hand om en hund du inte äger. Det framgår heller inte av din fråga om ni kommit överens att båda ska ta hand om hunden genom ett avtal eller liknande.

Kan nämnas att när man köper hund så skrivs det in i ett ägarregister vem som är ägare till hunden. Ägarregistret har dock ingen juridisk relevans beträffande äganderätten utan fungerar endast som ett hjälpmedel för att snabbt kunna återföra upphittade hundar till rätt ägare och hem.

Vänligen

Therese AxénRådgivare