ansvar för en omhändertagen egendom i skola

Min dotter går i åk 6 på engelska skolan, på skolan råder mobilförbud och deras värdesaker hålls inlåsta i värdeskåp som finns i klassrummet under lektionstid. När min dotter skulle hämta sina värdesaker så låg hennes airpods på golvet, trasiga. Nu säger skolan att det inte finns bevis för att hon inte haft sönder dom redan innan hon kom till skolan. Läraren säger sig ha befunnits i rummet men min dotter såg henne inte, läraren såg heller inte när dom ramlade i golvet.

Det jag vet är att dom var hela när hon gick hemifrån på morgonen och dom var trasiga när hon skulle hämta ut dom ur värdeskåpet.

Skolan säger att dom inte tänker ersätta då det inte finns bevis på att skolan haft sönder dom, och även om det funnits vittnen så skulle det inte vara skolan som skulle ersätta utan då “möjligen" det barnets föräldrar. Jag tänker att hon låser in sina saker för att dom ska vara hela o inte bli stulna…då är det väll ändå skolans ansvar att se till att dom delas ut på ett bra sätt så detta inte kan hända.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Bestämmelser om skolväsendet finns i skollagen.

Rätt att omhänderta föremål och ansvar för mobiltelefonen
En rektor eller lärare får omhänderta föremål som används på ett sätt som är störande för utbildningen enligt 5 kap. 22 § Skollagen. Som huvudregel ska föremålet lämnas tillbaka till eleven vid skoldagens slut (5 kap. 23 § Skollagen). I motiven till lagen kan man läsa att när ex. en mobiltelefon har omhändertagits har den som omhändertagit egendomen ett ansvar för att egendomen inte skadas, s.k. vårdplikt. (prop. 2006/07:69, s. 17) Det är alltså skolan som har ansvar för att egendomen inte skadas när den är omhändertagen och är enligt skadeståndsrättsliga regler skyldiga att ersätta sakskada som vållats genom försummelse i verksamheten.

Min rekommendation är att ta upp problemet med skolan. Det verkar dock som att ni redan försökt med detta, och fått som svar att det inte finns bevis på att skolan haft sönder egendomen. Det är en bevisfråga, men till er förmån talar att det finns vittnen som kan intyga skicket innan den omhändertogs.

Hoppas ovanstående information besvarar din fråga, om inte så är du välkommen att ställa en ny!

Vänligen,

Fredrika SköldRådgivare