FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/06/2019

Anställningsavtal vid fusion av bolag

Hej! Jag arbetar inom ett franchiseföretag där ägaren nu skall sluta. Detta innebär att chefen och alla anställda kommer slås samman med ett annat bolag i koncernen. I samband med detta kommer även nytt anställningsavtal skrivas. Vad händer om jag vägrar skriva under det nya anställningsavtalet i september, där tidigare anställningsavtal innefattade nuvarande deltidsanställning, som löper ut först i december?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan gäller anställningsskydd och svaret på din fråga finns i 6b § Lagen om anställningsskydd.

Där står att vid övergång av ett företag (i detta inryms även fusion av bolag i samma koncern) tar den nya arbetsgivaren över de rättigheter och skyldigheter såsom anställningsavtal och anställningsförhållanden som gällde för den tidigare arbetsgivaren gentemot dig som arbetstagare vid tidpunkten för övergången. Detta betyder att ditt anställningsavtal med din tidigare arbetsgivare kommer att gälla mot din nya arbetsgivare tills det löper ut. Att vägra att skriva på det nya avtalet i sig utgör inte heller saklig grund för uppsägning.

Sammanfattningsvis är det helt upp till dig om du vill ingå det nya anställningsavtalet eller låta ditt nuvarande löpa ut, min uppfattning är att det verkar fördelaktigt att ingå det nya avtalet om du planerar att arbeta kvar på företaget i framtiden.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Alexander HedblomRådgivare